zondag 11 juni 2017

Het Oude Land

Zaterdag 10 juni 2017 - Om half negen peddelde ik in het zonnetje Stade uit. Ik had net afscheid genomen van Luc en Dominic, twee Franse fietsers uit Besancon, waarmee ik gisteravond had zitten kletsen tot het licht uitging. Daarvoor had ik urenlang aan de Oude Haven van Stade zitten bijpraten met Inge, een vriendin van mijn vriendin Gabriele die hier in Stade woont. Ja, het is echt een eenzaam avontuur, al dat gefietst in m'n eentje...

De route voert naar Grünedeich aan de Elbe, waar je de pont naar Hamburg kunt nemen. Omdat ik vaker in Hamburg kom en alle vrienden daar druk of weg zijn, besluit ik het rondje over Buxtehude en Lünenburg te maken. Het zijn allebei Hanzesteden en ik ken ze geen van beide. Wel een gek gevoel om na al die dagen naar het noorden te hebben gereden, nu weer koers te zetten naar het zuiden.

Na Grünendeich volgt een gebied met vooral fruitteelt dat Altes Land wordt genoemd. Deze streek is in de 14e eeuw door Hollandse kolonisten ontgonnen. Het fietspad ligt op de dijk van de Lühe en zo heb je een prachtig gezicht op de soms rijkversierde boerderijen met dubbele pronkdeuren. Deze werden alleen geopend om een bruid te verwelkomen. Op een boerderij staat een spreuk: 'Deze boerderij is nu van mij, maar als ik straks dood ben, zegt iemand anders deze boerderij is van mij'.
Wat me intrigeert is waarom er Hollandse kolonisten naar hier kwamen. Weet iemand van jullie dat misschien? Ik hoor het graag.

In Buxtehude zijn ze bezig met de zomerkermis. Het is een aardig stadje, maar zo is er geen doorkomem aan.  Gauw weer verder.
Dat gauw valt tegen, want na Buxtehude is de route niet meer zo vlak en gaat  deels over niet altijd makkelijk berijdbare grindwegen of bospaden.

Bij Ketzendorf (what's in a name - hier woonden vroeger blijkbaar de ketters) zijn groepen dorpsbewoners aan het klootschieten. Ze hebben per groep een bolderkar met inhoud bij zich (ik vermoed géén limonade) en de sfeer zit er goed in. Grappig, dan is klootschieten toch wijder verbreid dan alleen in Twente.

Onderweg is het erg mooi. Je rijdt door een coulissenlandschap afgewisseld met bossen en hier en daar een dorpje. Vandaag zag ik onderweg meerdere keren  reeën langs de bosrand. Wel bedroevend weinig roofvogels trouwens. Morgen verder, naar Lünenburg. Daar schijnt veel te zien te zijn en daarom wil ik daar een dagje blijven.

1 opmerking:

  1. Ik lees in https://nl.wikipedia.org/wiki/Altes_Land iets over Hollanders die het land inpolderden. Lijkt me voor de hand te liggen dat je er daarna wellicht wilt blijven...

    BeantwoordenVerwijderen

Bourtange

Zondag 4 juni, Pinksteren - Als ik om negen uur Bourtange binnenfiets, lopen er alleen een paar mensen uit de 18e eeuw rond. Touristen zijn ...